Dag 18, Beijing – hjem

Standard

Hjemreisedagen er her, i dag ble det en lang og god frokost. Bagasjen ble hentet og vi sjekket ut, nå var vi klare for avreise. En fra hotellet  fikk tak i en drosje, vi fikk inn bagasjen og oss selv etter hvert og så gikk turen mot flyplassen. Turen ut dit tok ca. en halv time og kostet 70 yen, drosja stoppet utenfor terminal 3, flyet vårt skulle gå herfra.

Etter at vi kom inn i terminalbygget måtte vi prøve å finne ut hvor vi skulle sjekke inn, det var en stor hall. SAS skranken ble funnet og vi fikk sjekket inn, godt å bli kvitt koffertene, vi var nå sjekket inn helt frem til Oslo. Neste stopp var en kontrollpost hvor vi måtte vise boardingkortene så måtte vi ta ett tog til Terminal E, vi skal reise fra gate E11.  Først var det passkontroll og utreisedokumentet ble samlet inn, etterpå var det sikkerhetskontroll dette gikk greit. Nå var det bare og vente, 3 timer til flyet skulle ta av. Vi satte oss ned på ett spisested og kjøpte en kaffe og en  tiramisu, så ruslet vi rundt i terminalen for å se hva som befant seg der.

Slapper litt av ved gaten før boarding, så var det klart og vi kunne gå inn.

Plassene våre var på en 4 seters rad, på de to ytterste setene litt langt bak i flyet. Plassen ved siden av meg var ledig, så denne ble brukt til litt oppbevaring. Ikke lenge etter avgang begynte de og servere mat, vi fikk varm mat. Rødvin og vann ble bestilt.

Kapteinen opplyste at vi ville komme inn i ett område med turbulens men at det skulle bli slik kunne jeg ikke forestille meg. Flyet rista noe skikkelig og det virket som om det datt ned ett godt stykke, min rødvin som jeg hadde i glasset ble slengt utover setet ved siden av meg, der hadde jeg fotoapparat og hun som satt ytterst på andre siden hadde veska og pc der. Alt dette ble dynka i rødvin,  jeg ble kliss våt av vannet som velta over meg. Heldigvis var det ikke mer slik voldsom turbulens, og situasjonen roet seg ned. Vi slappet litt av og sov litt, så kom de med te, kaffe og nå ble det servert en sandwich. Så litt film, sov litt og så kom de rundt med varme våtservietter. Var det mer mat mon tro? Ja nå var det ny runde med kald mat, det smakte godt dette også. Vi nærmet vi Kastrup, utrolig at vi hadde sittet i flyet i litt over 9 timer. Ut av flyet og ny sikkerhetskontroll, Amund ble stoppet, vannflaska fra flyet hadde han tatt med og det gikk jo ikke. Her på Kastrup har vi 4 timer til disposisjon, det ble handlet litt men mest avslapping. Her ble det tatt farvel med de andre i reisefølget, da det kan bli hektisk når vi kommer til Gardermoen. Nå er det snart klart for siste etappe på denne fantastiske reisen. SK rullet ut på rullebanen jeg sovnet før vi tok av og våknet av at hjula tok bakken på Gardermoen. Amund hentet bagasjen, jeg handlet taxfree og så var vi klare for å gå ut. Vi gikk på grønt da vi ikke hadde noe for mye men jammen ble vi hanket inn for kontrollsjekk. Alt var ok og vi kunne få gå ut, det bar rett ut til flytoget. Drosje fra Lillestrøm og hjem, var ikke i seng før ca. 02:00. Det skal bli godt å sove i sin egen seng igjen.