Dag 17, Beijing

Standard

Siste dag i Beijing i dag, gruppa har blitt mindre da de seks fra Finnmark ikke ble med fra hotellet, de ønsket heller dagen på egenhånd. Første stopp i dag var The Tempel of Heaven (Himmelens tempel).

Rett etter inngangen gikk vi gjennom ett stort parkområde, før vi kom frem til selve tempelet. I dette området ble det drevet med forskjellige aktiviteter, det var godt voksne kinesere som holdt på.

Himmelens tempel hadde blitt malt opp igjen til OL i 2008, så fargene var klare og fine. Her oppe hadde vi litt tid for oss selv før vi skulle dra videre.

På turen ut fra tempelet gikk vi gjennom en korridor, her var det mange mennesker som oppholdt seg, noen satt og heklet og solgte produkter som de hadde laget. Det var andre som satt og spilte kortspill og brettspill.

Etter å ha gått gjennom korridoren gikk vi bort til en stor plass hvor det var mange apparater, det var her den voksne generasjonen gjorde gymnastiske øvelser. Det var mange som var utrolig myke, dette var spesielt artig  å se da dette er noe særeget for Kina. Dette er den eldre garde sitt treningsstudio.

Vår siste lunsj sammen i dag, den spiste vi på en restaurant hvor vi fikk ett rom nede i kjelleren, igjen var det mange gode kinesiske retter.

Siste stopp på sightseeing programmet vårt i Beijing var Perl Marked, dette var en opplevelse. Her inne kunne en få kjøpt alt mulig men det måtte prutes, det ble handlet ett web kamera. Jeg er ikke så god på dette med pruting så slike butikker er ikke noe for meg.

Etter å ha sett os ferdig inne på Pearl Marked, ville vi  dra en tur bort til Qianmen Gate hvor vi hadde vært første dagen, slik at vi kunne gå litt å titte i butikkene der. Det var ikke like lett å få se en taxi fra Perl Marked, de prøvde seg på andre priser enn det vi hadde hørt at det skulle koste. Etter hvert endte vi opp med en moped drosje, han skulle ha 30 yen sa han så vi slo til. Guiden hadde skrevet ned navnet på gata vi viste han dette og så dro vi avsted. Etter en stund stoppet han og pekte og mente at vi var fremme men det var ikke helt der vi hadde tenkt. Når en ikke kan språket så er det ikke så lett så jeg betalte men hadde ikke mindre enn 100 yen og fikk kun 40 tilbake, han hadde jo sagt 30, nå mente han at det var pr. person. Det var bare å gå av nytta jo ikke å protestere på dette, godt vi hadde ett kart slik at vi fikk orientert oss til rett plass.

Vårt første stopp i Qianmen Gate var Starbrucks, der traff vi Sigrid, Rasmus, Sissel og Rune, det smakte godt med kaffe nå. Vi tuslet nedover gata, inn og ut av butikker noe ble handlet men ikke så mye. Her traff vi også Hilde og Morten. Neste prosjekt var å finne en taxi tilbake til hotellet, etter en stund lykkes vi med dette og kom trygt tilbake. Kjøretiden var i overkant av en time pga. trafikken og vi betalte ikke mer enn 35 yen. Klokka var allerede nesten halv sju når vi var tilbake, jeg banket på hos naboen og spurte om de hadde noen middagsplaner, dette var jo siste kvelden så det kunne være hyggelig å gå ut sammen med noen. De skulle møtes nede klokka sju så vi kunne henge oss på om vi ville, da var det bare å få opp farten slik at vi rakk ned til klokka sju. Karen hadde fått anbefalt en restaurant borte ved Lufthansasenteret, der skulle de ha bufeet til 178 yen. To taxier ble tatt fra hotellet og bort til lufthansasenteret, på veien passerte vi flere syklister med store lass med materialer og annet på bagasjen.

Etter litt leting fant vi restauranten, her var det masse folk og stor stemning. Vi ble plassert på ett bord hvor det satt to kinesere fra før, her var det en plate midt på bordet hvor maten ble stekt og vi hadde egen kokk som tilberedte maten til oss. De rettene vi hadde plukket ut ble tilbredt på bordet av kokken, noe ble flambert så flammen sto helt til vers.

Det var mye god mat og godt drikke, ett sted å anbefale videre. Jeg må prøve å finne ut av hva stedet heter, husker ikke dette nå. Vel ute fikk vi stoppet to drosjer og kom oss trygt tilbake til hotellet. Ute i baren på hotellet satt flere fra vårt reisefølge, og koste seg med noe godt i glasset  og vi satte oss ned vi også. Når vi kom opp på rommet var det bare og pakke og gjøre alt klart til avreise i morgen, alt var klart før vi la oss denne kvelden.