Dag 15, Beijing

Standard

Fremmøte i dag var til samme tid som i går og det er Muren som er dagens høydepunkt. Vi skal ha ett stopp på veien hvor vi skal besøke en kunsthåndverks bedrift hvor det blir produsert cloisonné, dette er kobbergjenstander dekket med emalje i fine mønstre. Kjøreturen dit ut tok ca. 1 1/2 time, vi kjørte ut av byen og ut på landet, her var det veldig fruktbart mye frukttrær og store mais åkre. Vi fikk gjennomgang av hele prosedyren av en guide på stedet, og her var det også mulighet for å handle.

Turen videre mot muren tok bare 15 min, det var ett lite stopp på veien hvor guiden var inne og hentet lunsjen vår. Vi fikk utdelt hver vår pose med en baguette, kake og en flaske vann. Bussen kom frem til muren, stedet het Mutianyu.

Vi gikk nå oppover mot inngangen til muren, det var tett i tett med boder hvor de solgte alle mulige souvernier artikler med bilde av muren på. Selgerne var pågående og var på oss hele tiden så det var nesten vanskelig å komme fremover.

Vi kunne nå velge om vi skulle gå opp alle trappene eller om vi skulle ta taubanen opp, spreke som vi er gikk vi opp trappene sammen med noen av de andre i reisefølget.  Det var utrolig bratt og varmt så svetten rant i strie strømmer.

Etter en kraftanstrengelse i varmen kom vi  opp på muren og kunne nå gå videre bortover på det gedigne byggverket. Det var synd at det var så disig slik at vi ikke fikk den utsikten vi kunne ha drømt om.  På vår tur bortover på muren traff vi på  Maren og Oddmar som satt og spiste sin lunsj, de var også på tur til muren i dag. Lunsjen vår ble inntatt litt lengre opp, før vi så satte kursen nedover igjen.

Turen ned fra muren gikk med taubane, det var nesten vanskelig å komme seg videre ned pga. alle suvenirselgerne som sto tett i tett. Amund kjøpte seg en T-skjorte men han fant ut etter å ha snakket med de andre at han hadde betalt alt for mye, for her skulle han ha prutet mer.

Klokka to dro vi hjemover mot hotellet, det var mye trafikk på veien. Vi kjørte gjennom en liten landsby på vei hjemover, her var det mange forskjellige fremkomstmidler å se.

En bomstasjon ble også passert på hjemturen, mye biler og litt spesielt at personalet satt utenfor med sine pengekasser.

Ute hadde det også begynt å regne kraftig, godt vi ikke var oppe på muren nå. Når vi kom på hotellet hadde vi en halv time på oss før vi skulle videre til akrobatikk forestilling.

Forestillingen startet kl. 17:15, det var utrolig akrobatikk og ett fargesprakende show.

Klokka var passert seks når vi kom tilbake til hotellet, hva skulle vi spise i dag tro. I dag ble det en tur med taxi til Hard Rock Cafe og en real hamburger.

Etter middagen ble det en tur bort på Carrefour ett kjøpesenter som ligger rett ved hotellet, der har de det meste. Jeg hadde bestilt fot massasje på rommet kl. 22:00, Amund gikk en tur ned mens dette foregikk. Det var godt å få pleiet føttene. I morgen kan vi sove litt lengre da vi ikke skal møte guiden før kl. 10:00.