Dag 14, Beijing

Standard

Opp til frokost kl. 07:30, her var det mye å velge i noe for en hver smak. Guiden kom til hotellet  kl. 09:00, første stopp i dag var Qianmen Gate, denne ligger i sentrum av Beijing og er en kjent kommersiell gate i Beijing.

Denne gata ble totalrenovert før OL i 2008, den har beholdt sitt gamle utseende men fasadene er helt nye. Det var mange butikker i gata men vi hadde ikke tid til å utforske disse i dag. Vi gikk opp gata og fortsatte videre til Byplanutstillingen, der fikk vi se en flott oversikt over hvordan hovedstaden er utformet, flyfotografier og modeller. Jeg var litt skeptisk til dette før jeg hadde vært der men dette stedet var virkelig verdt ett besøk

Jeg fant også vårt hotell litt utenfor de oppbygde modellene.

Neste stopp var Tiananmen Square den Himmelske Freds Plass, vi kunne se over til plassen fra den siden av gata vi var på, det var mange mennesker å se der.

Vi måtte krysse gata gjennom en undergang for å komme bort til den himmelske freds plass og her var det også en sikkerhetssjekk.  Det var en lang kø av mennesker med paraplyer, guiden kunne fortelle at disse skulle inn i Mao mausoleet for å se Mao og vise han sin ære. Paraplyene i alle mulige pastellfarger var ett skue, dissee ble brukt som beskyttelse mot sola.

Guiden kunne fortelle at på sommeren kunne det være opp til en halv million mennesker her på en gang.

Plassen var godt overvåket av politi og det var kameraer over alt.  .

Politiet brukte forskjellige typer fremkomstmidler.

Ett gruppebilde ble tatt med Tiananmen Tower som bakgrunn, Portrettet av Mao prydet denne bygningen.

Vi passerte så gjennom portalen i dette bygget etter først og ha krysset gata gjennom en undergang. Det var nå lunsjtid, og den skulle inntaes på en restaurant her inne.

Vi ble vist inn i ett rom hvor det var to store runde bord, vi fant plasser og de kom med den ene kinaretten etter den andre. Det var forskjellige retter med mye spennende mat og det var bare å trene mer med spisepinnene. Maten var god og vi var nå klare for videre ferd inn i Den forbudte by.

Guiden måtte samle troppene før vi skulle gå inn gjennom portalen som førte inn i den forbudte by, for her var det billettkontroll.

Etter billettkontrollen kom vi inn på den første plassen, her var det mange mennesker og fine bygninger.

Så var det bare å gå videre inn på neste plass, her var det ganske likt slik det så ut på den første plassen vi hadde passert.

Så var det inn på den siste store plassen, her ble det studert en del detaljer, Det var mye fint å se.

Vi kunne titte inn i ett av palassene og her ser vi keisertronen.

Vi vandret så gjennomen en ny portal og ut i ett hage område, her krydde det av mennesker og det var ett stort reisefølge som besto av barn hvor alle hadde gule gensere.

Renovasjonsetaten i full gang.

Nå er vårt besøk i den forbudte by ferdig og vi går ut gjennom åpningen som fører oss ut og over kanalen som går rundt hele området. Vi gikk lpå gangveien som gikk langs kanalen og bort til ett gatehjørne hvor vi skulle bli plukket opp av bussen vår.

Vi måtte vente en stund på bussen så da var det og se seg litt rundt og jammen var det ikke en garnbutikk her.

Turen videre gikk til silkebutikken Yanhou.

Her ble vi møtt av en blid og sprudlende guide som ga oss informasjon på engelsk og svorsk om hverandre om silkens historie.

Vi fikk vite prosessen fra larve til ferdig produkt, som var silkedyner. Etter informasjonen fikk vi tid for oss selv til å gå rundt og se om det var noe vi skulle kjøpe. Jeg fikk ei av damene i butikken hengende etter meg så jeg mista litt av lysta på å handle, blir stressa av sånt. Det ble handla ei skjorte og ett par skjerf. Vi var ikke tilbake på hotellet før kl. 19:00, så det var bare å ta en rask dusj og kle seg for å gå ut å spise. I kveld kunne vi tenke oss noe Italiensk og fikk ett forslag av ei av dame i resepsjonen, stedet hette Annas Italian Restaurant dette lå en 10 min unna med taxi. Vi fikk tak i en taxi og dro avsted, dette kostet kun 14 yen. Pizza smakte godt nå da det er lenge siden sist, kinesisk vin ble også testet., det ble også dessert og Irish coffe her. Ute hadde det begynt å regne, ikke bare litt men det styrt regnet, lyn og torden var det også. Hvordan skal vi komme oss hjem mon tro, prøvde å få kelneren til å bestille taxi men dette var nytteløst. Været gjorde sitt til at mange nå skulle ha taxi, så det var bare å gå ut på gata og prøve å praie en. Etter en tid lykkes dette og vi kom oss trygt tilbake til hotellet