Dag 12, Transsibirske dag 6

Standard

Klokka 04:00 var det på tide å stå opp, bussen vår skulle kjøre om en halv time. Alt var pakket og klart i går kveld så det var bare å få på seg tøyet og gå ut til bussen. Bussen kom av gårde kl. 04:30 som avtalt. Guiden leverte ut en boks med mat til hver av oss på bussen, denne inneholdt frokost bestående av: varmt speilegg, en skive med pølse, og en skive med syltetøy. Det smakte godt med mat selv om det var litt tidlig.

     

Turen inn til byen gikk radig nå på morgenen da det ikke var noe trafikk. Sjåføren tutet tre ganger når vi passerte offerplassen, dette var visst fordi han ikke hadde tid til å stoppe i flg. guiden, dette var en måte å vise respekt på. Vi hadde 40 min til toget skulle komme da vi parkerte på stasjonen. Det var kjølig ute nå så tidlig så det var en del av oss som frøs, og for å hjelpe på dette ble det tatt frem hoppetau og hoppestrikk. Tida gikk jo også fortere når en hadde noe å holde på med.

     

  

Toget kom inn på stasjonen det hadde 14 vogner, vi fant vår vogn og gikk på. Nå skulle vi dele en 4-mannskupe, vi fikk satt bagasjen på plass før våre medpassasjerer Hilde og Morten kom inn. Det ble fotografert litt på perrongen og jeg gjorde ett forsøk på å få kjøpt en pepsi max eller cola zero, men det hadde de ikke.

     

  

Vinduet på lugaren var møkkete så vi fikk låne Jiff og en nal av Elisabeth og Hans Petter slik at vi kunne få pusset vinduet i kupeen. Morten var vår vinduspusser da han var den som hadde høyden til dette og nådde ned på utsiden.

Toget setter seg i bevegelse og vi er på vei ut fra stasjonen i Ulan Batar, ut av togvinduet på høyre side kan vi se Mongolias våpen og Gangies Khan opp i åssiden.

   

Elisabeth og jeg gikk bakover til spisevogna for å bestille bord til lunsj og middag, lunsj kl. 12.00 og middag kl. 17:00. Nå var det ny restaurant vogn, den var helt annerledes enn den vi hadde til Mongolia. Ca 30 km ut av byen slynget toget seg oppover i store S svinger opp til maks høyde 1700 m, før vi kjørte nedover igjen. Landskapet endret seg igjen, det så mer karrig ut og det ble mer åpne sletter. Vi hadde ett stopp hvor vi ventet på motgående tog, iflg. vår vognvert var dette toget til Moskva. En stor kamelflokk ble passert på høyre side av toget. Vi sløvet litt på lugaren og nå nærmet Choyr seg.

     

Toget kom inn på stasjonen litt forsinket, vi var ute for å se på livet.

   

 Etter stoppen gikk vi direkte inn i restaurantvogna, og fikk henvist bord.

Maten ble servert med en gang etter at vi hadde satt oss. Menyen besto av en råkostsalat av gulrot med en osteskive og en god dressing til forrett, sjampinjong suppe som mellomrett og biffkjøtt i brunsaus, poteter, pasta og løk til hovedrett. Desserten besto av kjeks og kaffe. Her gikk alt i full fart, så fort vi var ferdige med å spise var det bare og betale og komme seg ut for da var det mange andre som sto og ventet på bord. Billig var det, vi betalte 4000 tuareg noe som tilsvarer ca. 40 NOK.  Tempoet her var noe annet enn i forrige restaurantvogn hvor vi kunne komme og gå som vi ville og der kunne vi også velge hva vi ville spise. U denne restaurantvogne gikk det på samlebånd så det nyttet ikke å drøye tida her.

     

 

Alle tuslet tilbake til sine lugarer og for oss var det nå tid for å lese litt. Neste stopp var Shain-Shanda her skulle vi stå i 37 min iflg. togtabellen, det var godt å komme ut en tur.   

      

     

Denne stasjonen lå på en litt trist og øde plass, her var det mulig og få kjøpt noe å drikke. Alle var ute men når vi fikk beskjed om å gå inn en god stund før tiden som sto i rutetabellen ble det lett panikk da ikke alle var ombord. Når toget gikk fra stasjonen til fastsatt tid var alle på plass. Etter mer avslapping og mer fotografering var det jammen tid for middag, hvor blir tiden av mon tro.

  

     

   

Til middag var det tomat og agurk salat til forrett og til hovedrett var det noe som lignet karbonade m/speilegg ris og fritert squash. En Bounty sjokolade ble servert til dessert, samme prosedyre som sist fort inn fort ut.

Grensen til Kina nærmet seg raskt, jeg gikk en tur bak i toget for å prøve å få tatt noen bilder av toget når det slynget seg i de store svingene.

     

 

Toget stoppet på grensestasjonen Zamyn-uud kl. 19:00, ingen fikk forlate toget.

     

En kvinnelig toller kom inn og samlet inn passene + emigrasjonspapirene ut av Mongolia. Det kom også noen militære disse tok stikkprøver av noen av lugarene, vi slapp unna. Etter hvert kom det enda en kvinnelig toller som samlet inn Custom papirene. Vi sitter inne og det er grusomt varmt. Toget ruller fremover for så å rygge ett godt stykke bakover, hva som skjer vet vi ikke. Rett før kl. 20:30 fikk vi utdelt Bagasje declaration form, men disse skulle ikke fylles ut hvis vi ikke hadde noe å fortolle. Passene ble levert tilbake og kl. 20:40 startet vi opp igjen. Vi kom til grensa kl. 20:45, stoppet under portalen det var begynt å bli mørkt ute nå. Her kom det ut en mengde soldater som fløy rundt og undersøkte toget under, langs siden osv. Vi ankom stasjon kl. 21:00. Her ble vi tatt i mot med musikk over høytalerne og mange soldater som sto i giv akt langs med perrongen og hilste når toget kom inn.

Etter en stund ble vi ønsket velkommen på kinesisk og engelsk. Det ble spilt mer musikk, kl. 21:30 kom passkontrolløren han sjekket hvert pass nøye målte ansiktet vårt opp og ned, før han ba om passet til nestemann. Passkontrollen gikk forholdsvis fort. Etter en stund rullet toget bakover, vi hadde nå fått loket bak. Toget passerte en stor hall, hvor vi skulle inn for å skifte boggier. Det er smalere sporvidde i Kina enn i Mongolia, Russland og Finnland. Kina har samme sporvidde som oss i Norge. Etter at hallen var passert ble toget penset inn på ett annet spor og vi kjørte inn i hallen, toget ble delt på midten. Inne i hallen var det mange arbeidere som var klare for å utføre jobben med boggi skifte.

      

     

  

Hver vogn ble splittet og vognene sto da med passe mellomrom for de jekkene som sto inne i hallen. Det var en jekk i begynnelsen av vogna og en i andre enden, to på hver vogn. Alle vognene ble jekket opp samtidig, ca 1 m over boggien. De nye boggiene ble trillet inn og de gamle ble skjøvet ut når de nye kom inn under toget. De nye boggiene ble stoppet der de skulle stå under hver vogn, når alle nye var på plass ble vognene jekket ned igjen. Alt dette foregikk mens vi var inne i vogna.

     

Toget kjørte så ut av hallen og inn på stasjonen igjen, vi kunne ikke forlate toget før passene våre var utlevert. Endelig kunne vi gå ut og bort til stasjonsbygningen hvor det var mulig å få gå på do, kun stå doer men må man så må man. Det var også en butikk her hvor en kunne handle noe å spise, når dette var gjort var det bare å rusle bort til toget og gå inn igjen. Det smakete godt med litt å spise nå. Toget gikk fra stasjonen kl. og vi er nå på vei til Beijing.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s