Dag 9, Mongolia

Standard

Klokka ringte 05:00 Mongolsk tid, da var det bare å gjøre seg klar for nå er vi snart fremme i Ulan Batar, i løpet av natta hadde vi stoppet på to stasjoner Darkhan kl. 00:48 stopp 17 min og Dzun-Hara kl. 03:15 stopp på 25 min. Vi spiste frokost da vi ikke visste når vi fikk neste måltid, det var litt kjølig ute og morgen disen lå over landskapet. Ute var landskapet endret til ett mer steppelandskap med store sletter og fjell i bakgrunnen. Husene var nå for det meste byttet ut med Ger, de mobile runde husene som nomadene bor i.  Ger blir også brukt av fastboende mongoler som ikke har så mye å rutte med. Rett før vi ankom stasjonen så vi mange hester ute på slettene, og små lastebiler som fraktet hester på lasteplanet.

Toget ankom Ulan Batar i rute kl. 06:30 ( lokaltid kl. 10:30 vi var nå 4 timer bak Moskvatid).

Vår mongolske guide sto på perrongen og tok i mot oss, og vi ble fulgt ut til bussen.

Vårt første stopp var en minibank hvor vi kunne ta ut mongolske penger, tugrik. Jeg tok ut 150 000 tugrik det ble en stor bunke sedler og jeg følte meg rik men det tilsvarte kun ca. 750,- NOK. Turen gikk så videre til hotellet, Dream Hotel utseende på hotellet var vel ikke en drøm.

Rommene våre var ikke klare, men vi fikk tilgang til en suite hvor vi kunne sette våre kofferter, og vi fikk mulighet til å ta en etterlengtet dusj nede i kjelleren hvor hotellet hadde en spa avdeling. Etter fem dager på toget med enkle kår var det helt himmelsk med en god varm og lang dusj. Da jeg kom opp på rommet hvor bagasjen sto kom guiden opp men nøkler til rom som var klare, vi fikk rom 304, det viste seg at rommet ikke var helt klart men det ble ikke lenge å vente. Vi skulle dra kl. 09:00 til Stadion hvor vi skulle overvære åpningen av NAADAM, mongolsk nasjonaldag. Turen til stadion var en opplevelse i seg selv, da det viste seg at trafikkulturen ikke var på plass. Det ble tutet helt vilt og ingen vikeplikt ble overholdt, og i dag var det ekstra mange biler som var på vei til samme sted. Vår buss var merket med bokstaven B og vi ble henvist til parkering som var merket med B, bussen fikk parkert og vi ruslet mot stadionen. Det var ett yrende folkeliv og mange fine nasjonaldrakter å se, politiet var også godt representert.

Vi gikk oppover mot hovedinngangen, og

guiden fant inngangen hvor vi skulle gå inn og vi fikk utdelt inngangsbilletter hvor det sto hvor vi skulle sitte, disse måtte vi ha med hvis vi skulle gå ut slik at vi kom inn igjen. Rad 3 plassene 33 og 34 var våre. Vi var tidlig ute så det var tynt med folk enda, sola sto høyt på himmelen så det ble ganske varmt.

Kl. 11:00 startet det hele opp, inn kom det mange tropper i forskjellige drakter som gikk rundt på løpebanen, og ute på gresset ble det etter hvert en oppvisning av krigere i gamle uniformer. Presidenten ankom og nasjonalsangen ble spilt av ett stort korps. Det hele var en fargesprakende forestilling. Etter ca. 2 timer var dette åpningshowet ferdig og vi forlot stadion. Videre utover dagen skulle det foregå skyting med pil og bue og bryting her ute.

På turen tilbake til bussen gikk vi en runde bak stadion, det var mange salgsboder, reklame for forskjellige ting. Det var en rar miks på nasjonaldagen. Utenfor inngangen til stadion sto det nå parkert mange sorte biler, en lang rekke med Toyota Landcrusere og en rekke med sorte Hundai’er. Dette var visst bilene til regjeringsmedlemmene.

Ferden gikk nå til ett hotell inne i byen for å spise lunsj der fikk vi servert rødbet salat, soppsuppe og en rett som lignet på lapskaus.

Etter lunsj skulle vi dra ut for å se på hesteveddeløp, dette foregikk ca. 1 1/2 times kjøring ut fra byen avhengig av trafikk. Nå var bilkjøringen enda mer spektakulær, utrolig at dette gikk bra. Veien ble utvidet til flere kjørefelt utenfor de som egentlig eksisterte.

Her skulle vi også parkere på ett område som var merket med B, ett kjempestort område med lett kupert terreng store flater hvor det sto biler over alt. Mange satt utenfor bilene sine og spiste, mange av barna hadde drager. Det var tydelig å se at mange av de innfødte hadde dratt ut av byen for å opplever dette.

Det var en mengde flygende gresshopper, ekkelt men det gikk greit. Vi beveget oss nedover mot en rekke med militære som sto med jevn avstand bortover bak ett gjerdet, dette var for å markere utkanten av området hvor rytterne kom. Det var 380 hester og ryttere, barn mellom 5 og 15 år som deltok. Lengden var litt forskjellig for de enkelte aldersgruppene, men de som hadde ridd lengst hadde ridd i 25 km.

Etter en stund kunne vi se en støvsky langt der borte, det var hestene som kom. Det var biler som kjørte ved siden av hestene på den ene sida, det var en rytter i ledelsen når de passerte oss men det var jo noen meter til mål så jeg vet ikke om dette var vinneren. Det kom også noen hester uten ryttere.

Da de fleste rytterne hadde passert ruslet i oppover til bussen igjen.

På veien inn til byen igjen fortsatte villmannskjøringa, egentlig to felt men til tider seks felt. Jeg har aldri opplevd noe lignende. Plutselig hørte vi sirener og det kjørte forbi noen politibiler i full fart med en hale av sorte biler, nå skulle VIP’en hjem. Politiet kjørte også sine tropper hjem med full sirene. I forbindelse med Naadam hadde folket (de fleste) tre dager fri, og i år hadde de jo også helga. Mange bruker disse dagene til å reise ut på landet, evt. besøke familie. Langs veien så vi hauger med skinn som lå tildels blodige, dette var visst skinn fra sau, geit og ku som var til salgs. Når vi kom inn til byen hadde vi tid til ett besøk på ett fabrikkutsalg som solgte plagg av Kashmir ull. Gruppa fikk brukt litt penger her, det ble en genser på oss. Nå hadde himmelen åpnet seg og det lyna og tordna, turen gikk nå til restauranten hvor vi skulle spise middag. Regnet pøste ned så dett var ikke lett å komme seg inn der uten å bli våt, men etter å ha funnet våre plasser fikk vi servert en grønn salat, svin med en soya saus, squash og paprika med ost, helt greit.

Regnet hadde gitt seg når vi forlot restauranten og skulle gå til bussen, bussturen til hotellet var ikke lang, vi kunne vel ha gått. Det var gått å komme på rommet, koffertene ble pakket om slik at vi har en koffert som skal brukes i Beijing og en vi skulle bruke i Ger campen. Kl. 23:00 lokal tid begynte det å smelle ute, det viste seg å være ett gedigent fyrverkeri, tror det er det største jeg har sett.  Alle duppetitter ble satt til lading og så var det klart for senga, en ny spennende dag venter i morgen.

2 responses »

• Trodde dette var bloggsiden til Unni M. Klikket meg inn litt feil gitt Ja,ja, sånn kan det. Ser fantastisk ut likevel:-)