Dag 8, Transsibirske dag 5

Standard

Klokka ringte 04:20 (23:20) og jeg sto opp for å gå ut en tur når vi ankommer Irkutsk kl. 04:25 (23:25) Irkutsk, Km 5185

Det var iskaldt ute og fortsatt mørkt, det var bare oss nordmenn fra vogn 9 som var ute, lite mennesker ute totalt. Våre naboer i kupe 5-6 fra Sveits gikk av her, og det kom på to nye par i vår vogn her. Det har vært noen ledige kuper i denne vogna så nå ble to til fylt opp. De andre i vogna forsvant inn på lugarene sine men jeg satte meg i gangen hvor vår vognvertinne satte  i gang med hovedvask

Hun krabbet på alle fire og vasket/børstet teppet i gangen, det som syntes av gulvet ved siden av teppet ble vasket og til slutt rullet hun på det teppet som ligger ovenpå, i dag var det vrangen som skulle opp. Teppet ble festet med nagler til det teppet som ligger under. I dag skulle alt vaskes, dører, vinduskarmer, ovnene i gangen og til slutt vinduene, det luktet rent i hele vogna. Vi passerte mange områder med hytter i grålysningen. Toget slynget seg oppover, og jeg prøvde å følge med på km skiltene..

Det har blitt lettere å følge med på disse etter at Amund lærte meg om komma skiltene, små skilt fra 1-9 som står foran de store skiltene. Disse skiltene står alltid på høyre side av toget. Nå begynte toget og gå nedover så nå nærmet vi oss Bajkalsjøen. Jeg listet meg inn på lugaren og tittet ut av vinduet der, det var ett nydelig syn da jeg kunne se sjøen der nede med fjellene i bakgrunnen.

Med en dybde på 1637 meter er dette den dypeste innsjøen i verden og den største ut fra volum. Innsjøen inneholder ca. 20 % av det totale ferskvann som finnes på jordoverflata, så dette er ingen liten sjø. Toget slynget seg nå nedover, dette skulle Amund ha sett men han sov og ingen bilder ble tatt, men jeg har minnet på netthinna og det er det viktigste. Amund ble vekket litt før kl. 07:15 (02:15) men da var vi jo allerede nede ved sjøen.

Sol fra skyfri himmel her nede langs Bajkalsjøen. Det var spredt bebyggelse og det så ut til å være enkle kår, vi passerte en som holdt på å slå med ljå. Hittil på turen har vi passert ett utall av planoverganger, disse er bevoktet med personer og i tillegg til bom er det to stålplater i veien som foldes opp når toget passerer. Toget stoppet nå på Slyudyanka kl. 07:23 (02:23). Det er nå 2 timer og 53 min siden vi stoppet i Irkutsk

Slyudyanka, Km 5312

Her fikk vi ikke gå ut kun kort stopp, 2 min. Det var møtt opp noen lokale for å selge sine varer, jordbær ble kjøpt av våre reisefeller i kupe 1-2. Mongolene på toget fikk ikke gå ut her for å selge sine varer.

Frokost på lugaren med havregrøt, knekkebrød og rett i koppen. Kaffe smakte ögså godt etter frokost, nå var det bare og nyte utsikten langs sjøen. Det var ikke mye bebyggelse men noen hus passerte vi her nede langs sjøen, det var fint med fjellene som vi kunne se i bakgrunnen.

Vi passerte ett par steder hvor det var litt bebyggelse og industri, etter 5 timer og 39 min ankom vi Ulan Ude kl. 12:27 (07:27).

Ulan Ude, Km 5642

Her hadde vi ett stopp på 37 min, loket ble byttet her, vi skulle nå ha vår første strekning med diesel lok.

Det var også her ett yrende liv på stasjonen, mongolene var ute med sine varer og de innfødte kom for å kjøpe.

Våre togvertinner

Vi kjørte rundt byen hvor vi passerte mange hus tett i tett, det så ut som om det var gangske fattigslige kår her i utkanten. Søppel var det over alt, vi passerte også mye industri som var nedlagt eller delvis nedlagt det var bygget noe nytt mens det gamle bare sto der og forfalt. Her kunne det trenges en skikkelig opprydding.

Landskapet gikk nå over i mer karrige kår, toget slynget seg langs en jordvoll og vi kunne se flokker med kveg som gikk og beitet nede i søkket.

Restaurantvogna ble besøkt for å ta en øl, det var godt å kunne sitte ett annet sted enn inne på lugaren, en fikk litt mer oversikt her inne i en åpen vogn.

Gravplass

Det var nå en hektisk aktivitet blant våre mongolske medpassasjerer det var nok mer aktivitet på 2-klasse enn på 1-klasse selv om vi også merket en del der. I vogn 10 ble varer gjemt i luker i taket og under teppet og ellers der hvor det var mulig å gjemme ting. Goose Lake som ligger 120 km fra Ulan Ude ble passert, vi så flere som var på camping, teltet og flere som var ute og fisket. Dette var nok ett sted hvor lokalbefolkningen dro ut til når de hadde fri.

Den mongolske grensen nærmet seg, vi ankom Naushki kl. 18:08 (13:08) helt i rute, 3 time 35 min etter at vi forlot Ulan Ude.

Naushki, Km 5895-0

Toget hadde så vidt stoppet før de kom inn og  hentet passene våre + siste del av emigrasjonspapirene som vi hadde fylt ut ved avreise fra Moskva. Det kom på noen som muligens var tollere, sivil med noen papirer som skulle fylles ut men her sto alt på russisk så det var ikke lett for oss nordmenn som ikke kunne lese dette.  En av oss fikk en forklaring på hva som skulle stå hvor av vår togvertinne, ved hjelp av dårlig engelsk og tegnspråk så gikk dette. Dette var visst ett papir som hadde noe med valuta og gjøre, det skulle føres opp hva og hvor mye vi hadde med oss inn i Mongolia og ut av Russland. Illegale vekslere strømmet så inn på toget, disse opererte med litt forskjellig kurs. Kinareiser hadde advart mot at disse kunne gi dårlig kurs så jeg vekslet ikke. Vi fikk beskjed om å ta ned bagasjen som sto i rommet over døra, denne satte vi på senga og så fikk vi låst kupeen og kunne gå ut.

Loket var koblet fra når vi kom ut, været var helt strålende med sol fra skyfri himmel. Stasjonsområdet ble inspisert, vi fant en liten butikk litt bak stasjonen hvor vi kjøpte is. Vi satte oss på en benk langt fremme på stasjonsområdet for kanskje og så se at de koblet på det nye loket men så skjedde ikke. Jeg oppdaget to kuer som var på vei over skinnegangen og over på stasjonsområdet.

Vognpersonalet ba oss om å gå inn, så vi gikk inn på lugaren og tok frem det vi hadde i rommet under senga, maten var lagret der. Vognpersonalet gikk litt nervøst frem og tilbake i gangen og vi fikk beskjed om å dra for gardina i kupeen. Vi kunne høre at det gikk noen på taket på toget, luka som var i gulvet i gangen ble undersøkt og også samovaren. Det kom inn en mann i grønn uniform og samlet inn de lappene vi hadde fylt ut og litt etterpå kom det inn en uniformert dame med en narkotikahund en liten cocker spaniel, hun passerte vår lugar uten å komme inn. Dama som hadde samlet inn passene kom tilbake med de og hakk i hel kom tollerne. En ung gutt i kamuflasje uniform og med lommelykt kom inn, vi fikk beskjed om å gå ut i gangen. Han løfta på sengene for å sjekke om det var noe under i de rommene som var der og sjekket også rommet over døra, hvor vi hadde hatt vår koffert. Det ble banket for å høre om det var lagt noe i hulrommet der oppe. Det var nå grusomt varmt inne i toget så svetten rant av denne unge gutten som holdt på å undersøke kupeen. Vi fikk nye papirer som skulle fylles ut for innreise til Mongolia. Det lå igjen en del gods på perrongen utenfor vognene lenger fremme i toget. Toget gikk fra stasjonen på rute, og vi gled sakte av gårde mot grensa til Mongolia, så stoppet vi.

Det løp noen grensesoldater bakover ute men vi fikk beskjed om å dra for gardinene og dra ned rullgardina. Vi ble igjen sittende i en intens varme uten noe særlig luft. kl. 22:20 (17:20) rullet vi videre. Da vi kom til det russiske grensepunktet stoppet vi inne i en rad av portaler, her sto vi kun kort tid. Vi kunne se at vi var ved grensa da det dukket opp ett gjerde med piggtråd over og vi kunne se grensegata i terrenget + grensesteinen.

Etter en stund kom vi til den Mongolske grensa, her fikk vi ikke se noe da vi måtte ha gardiner trukket for. Vi kunne høre soldater som gikk langs toget. Vognvertinna vår kom og delte ut papirer som skulle fylles ut og leveres ved grensekontrollen. Selve grensekontrollen foregikk i  Sukhbaatar hit kom vi 21:30, 1 time og 35 min etter at vi forlot Naushki.

Sukhbaatar, Km 21

Passene og det ene dokumentet vi skulle fylle ut ble samlet inn her. Det kom også inn en og samlet inn det andre dokumentet, dette fikk vi igjen stemplet etter en tid. Tollerne dukket så opp, samme prosedyre som på russisk side men hundene manglet. Midt oppe i dette fikk vi laget oss noe turmat og spist middag, og tatt den siste lille rødvinsflaska. Passene ble levert tilbake m/stempel på visumet. Nå kunne vi endelig dra for gardiner og åpne opp vinduene men vi fikk ikke lov å gå ut. Det ble oppdaget at de fra andre vogner var ute så Amund snek seg ut en tur. Toget gikk på rute, det var kveld og vi skal tidlig opp i morgen. Billetten ble også levert tilbake.