Dag 6, Transsibirske dag 3

Standard

Vi våknet opp etter en god natts søvn kl. 09:15 (07:15), og gjorde oss klar til dagens første stopp hvor vi var våkne. Det hadde vært ett stopp om natta da vi sov. Landskapet hadde endret seg siden vi la oss i går, jeg kunne se enorme kornåkrer, det var flatt så langt øyet kunne se.

Toget ankom Ishim etter rute kl. 09:52 (07:52), det var samme prosedyre som i går, mange av mongolene var nå også ute for å selge sine varer.

Ishim, Km 2431

Jeg observerte også noen fra vårt reisefølge som var ute for å trekke frisk luft og strekke på beina.

Etter avreise fra Ishim var det tid for frokost, frokostblanding + knekkebrød til Amund og havregrøt + knekkebrød til meg, nå skal det bli godt med kaffe. Vi kjørte over en ny jernbanebro og videre langs jernbanen var det mye bjørkeskog forholdsvis tynne trær som var knekket på toppen, disse trærne var langs toglinja over ett stort område. Vi lurer på hva dette er for noe ?

Amund slappet av litt etter kaffen.

Vognpersonalet holdt på med noe baking inne på sitt lille kjøkken, en deig de rullet ut og la noe kjøttstuing på, denne ble så klemt igjen på toppen. Jeg spurte om jeg kunne få ta ett bilde av de men det fikk jeg ikke lov til. De sa dette var mongolske (boots).  I løpet av natta hadde de også skiftet teppe i gangen våre togvertinner var noen effektive damer.

Det kom noen unge mongolske gutter fra en annen vogn og fikk med seg en bolle med disse mongolske boots, så det tyder på at de selger disse til sine egne landsmenn på toget. Vognvertinna kom rundt og serverte slike til oss også, det smakte ganske godt,  var fårekjøtt, sammen med løk og noe annet, deigen rundt minnet om pastadeig. Nå var vår nysgjerrighet stilt.

Vi passerte elven Irtysh på en 650 m lang jernbanebro rett før Omsk.

Omsk, Km 2712

Neste stopp var Omsk kl. 14:24 (11:24), 3 timer og 36 min fra Ishim. Ved siden av den store stasjonsbygningen malt i turkis og hvitt sto det utstilt ett gammelt damplokomotiv.

Det var mindre handel på perrongen her, det var mye strengere. Perrongen ble sperret av uniformerte vakter. Mongolene fra toget sto i vinduene, eller i døråpningene og helt inntil toget og solgte sine varer. Vann ble fylt på toget og det ble losset varer fra toget på stasjonen.

Lunsj ble spist i restaurantvogna i dag, det ble øl, kylling m/ris og kaffe, pannekake m/syltetøy til dessert. Maten smakte godt, det kostet 1138 rubler.

Vi gikk rett fra restaurantvogna og ut da vi kom til neste stopp som var Barabinsk kl. 18:26 (15:26), Det har nå gått 4 timer og 9 min siden forrige stopp, hvor blir tiden av.

Barbinsk, Km 3035

Her var det igjen full handel på perrongen, ett yrende folkeliv.

Etter ett opphold på 23 min var vi atter tilbake på toget, disse stoppene gjør godt da en får beveget seg litt mer enn inne på toget. Batteriet til kameraet skulle lades ferdig og sto nå for tur, det var kamp om de få stikkontaktene som var i gangen, vi hadde jo fått forespeilet at vi skulle ha stikkontakt på lugaren på 1.klasse men det stemte ikke på dette toget. Det finnes tre stikkontakter i gangen, en på hvert toalett + en i gangen ved herretoalettet. Noe får en til å lade ett sted mens andre ting ikke går og må lades i en annen kontakt, dette var merkelig. Det kan være lurt å ta med en splitt kontakt, noe vi ikke hadde tenkt på men dette så vi at mongolene i andre vogner hadde, de har vel tatt turen flere ganger før. Det blir mye titting ut av vinduet og mye fotografering en må jo ikke gå glipp av noe. Vi kjørte over elven Ob, jernbanebro på 690 m, rett før neste stopp Novosibirsk dit kom vi kl. 22:13 (19:13), 3 timer og 43 siden forrige stopp.

Novosibirsk, Km 3335

Dette stoppet var på 19 min, da dette er en forholdsvis stor by var det ikke så mange som kom til stasjonen for å handle her. I dag var det middag på lugaren, pasta bolognese og pasta provance på menyen. Amund tok inn bildene på Pc-en da denne var ladet, det var mange bilder vi tok en titt på noen av de. Det var vanskelig å få sove så da toget stoppet på Taiga kl. 02:35 (22:35), 3 timer og 5 min fra Novosibirsk spratt jeg opp og gikk ut men her var det kun ett kort stopp på 2 min så en kunne ikke gå ut.

Taiga, Km 3565

Det måtte leses litt mer for å bli trøtt da dette med tida er vanskelig, jeg var våken da toget stoppet i Marlinsk kl. 04:34 (00:34), 2 timer og 22 min fra Taiga, her sto vi i 25 min. Jeg kunne høre stemmer over høytaleranlegget og togstøy, men etter en stund sovnet jeg.

Marlinsk, Km 3715

Marlinsk passerte vi mens jeg sov, så ingen ting herfra.