Dag 4, Moskva – Transsibirske dag 1

Standard

Vekking kl. 06:40, en lang god dusj da det blir lenge til neste gang og  så var det frokost. Været var lett overskyet men varmt, vi sjekket ut og ble hentet med buss kl. 09:00.

Første stopp på sightseeing programmet var Metroen, hvor vi tok The Circle line.

Vi var innom flere stasjoner hvor vi så på utsmykningen, det var forskjellige temaer på hver stasjon noe helt annet enn på T-banen hjemme.

Novoslobodskaya – 1950

Kievskaya – 1937 og 1954

Neste stasjon kan jeg ikke huske hva heter, men det var nydelig utsmykning der også.

Ploshchad Revolyutsil – 1938

Etter å ha vært innom noen stasjoner gikk vi ut og spaserte til den Røde Plass (Red Square). Katarina fortalte oss om historien og de nærliggende bygningene. Kreml lå på den ene siden og der lå Lenin mausoleet foran mot plassen. Rett vis a vis lå GUM en gammel gedigen bygning som i dag huset ett luksuriøst kjøpesenter. Rett i mot lå Catedral of St. Basil en fantastisk katedral med mange løkformede spir i fine farger.

Vi gikk gjennom en portal i motsatt ende for så å gå ut av den røde plass og inn i en park utenfor Kreml, her fikk vi se vaktskifte ved den ukjente soldats grav. Det var noen stramme karer som kom masjerende.

For å komme bort til inngangen til Kreml gikk vi gjennom ett parkområde med fine blomsterbed.

Ved inngangen til Kreml måtte vi gå gjennom en sikkerhetskontroll før vi var innenfor murene.  Her var det mange store fine bygninger, de fleste gamle men også en mye nyere bygning.

På vår vei gikk vi forbi en kjempestor kanon Tsar Ivan´s kanon (Ivan den grusomme) løpet hadde en ytre diamter på 1200 mm. Kanonkulene veier to tonn, denne kanonen  skal visst aldri ha vært i bruk.

Litt lengre bort kom vi til en stor klokke i bronse som var ødelagt, klokka skulle visst veie 200 tonn og skåret som hadde falt ut veide 11 tonn så det er ikke noe småtteri.

Vi var inne i to katedraler, de var nydelig utsmykket med Ikon og Fresker.

Besøket inne i Kreml var ferdig og vi fant vår buss, nå skulle vi spise lunsj det var mange timer siden frokost. Vi passerte KGB sitt hovedkvarter på veien til vår lunsj restaurant.

Lunsjen besto av salat, suppe, panert kylling med potetmos og epleterte til dessert. På veien til bussen etter lunsj fikk vi se Catedral of St. Basil fra nedsiden og her var det mulighet til å ta noen bilder. Vi kjørte videre til Cathedral of Christ the Saviour, den gamle katedralen ble revet i 1931 og 19. august 2000 sto den nye gjenoppbygde katedralen ferdig. Noen av oss valgte å ta en tur inn mens noen valgte å sitte i bussen og slappe av.

Bussen kjørte så videre opp til Lenin høyden, her var det fin utsikt ut over byen, det var også mange souvernir selgere på plass her da dette var ett sted hvor turistene kom.

Siste stopp før middag var Arbat Street, dette er en kilometer lang gågate midt i den historiske delen av Moskva. I denne handlegata kunne en få tak i det meste her ble det besøk på Starbrucks, Hard Rock Cafe lå også her.

Det ble handlet inn vann og juice til tog turen før vi møtte de andre kl. 18:10. Siste post på programmet i dag før vi skulle reise bort til tog stasjonen var middag. Restaurant TABEPHA var stedet for middag i dag, her ble vi servert forrett bestående av salat, pannekake med røkt laks, til hovedrett var det biff med grønnsaker.

Avreise til jernbanestasjonen var kl. . 20:00, det var mye trafikk på veien dit.

Bussen stoppet på veien utenfor stasjonsområdet og vi tok ut våre kofferter og ruslet bort til perrongen. Vi var tidlig ute, så toget var ikke satt opp enda, etter hvert kom det opp at det skulle gå fra spor 3. Det var masse mennesker på perrongen med mye pikk pakk, mongolene hadde med seg utrolig mye esker og annet som skulle inn på toget.

Toget kom inn på stasjonen og vi fant vogn 9 hvor vi skulle bo, der ble vi møtt av to myndige damer i uniform som var våre vognverter på turen. Vi fant våre plasser nr. 7-8 i en 2-mannskupe, det var totalt 6 stk. fra vårt reisefølge som skulle bo her i denne vogna, de andre bodde i nabovogna i 4-mannskupeer. Tog nr. 6 hadde avgang kl. 21:35.

Lugaren så litt stusselig ut med en gang men etter å ha fått installert oss så ble det ganske koselig, dette skulle jo være vårt hjem de neste 5 døgnene. En termokanne sto det der som vi kunne bruke til å fylle på varmt vann fra samovaren som var i gangen i den ene enden av vogna. Vi hadde lest om at det skulle være ett vaskerom mellom to og to kupeer på 1. klasse men det var det ikke her. Det var kun ett toalett med vask i hver ende av vogna, det ene var merket med Herrer og det andre med Damer.

Det ble ett par glass vin for å feire at nå var turen i gang.