Dag 2, Helsinki – Moskva

Standard

Etter en god natts søvn gikk vi ned for å spise frokost og så var det bare å pakke sammen og forlate båten.

Vi gikk innom turist innformasjonen i ankomsthallen for å spørre om veien til jernbanestasjonen, da det ikke var så langt bestemte vi oss for å gå, utstyrt med kart var det bare å ta bena fatt med koffertene på slep.

På jernbanestasjonen ble koffertene avlevert på bagasje oppbevaringen, det var godt å slippe å dra på disse. Etter en del fotografering gikk vi inn for å løse ut vår Voyager til tog billetter. Overraskelsen var stor da vi fikk beskjed om at vi hadde en 4-mannskupe alene, vi hadde fått beskjed om at vi måtte dele kupe med to andre.

Toget fra Moskva kom inn på spor 3 kl. 11:37 vi gikk ut for å se dette komme inn, regnet med at det var dette toget vi skulle ta om kvelden det hadde 17 vogner. For å få oppleve noe av Helsinki på en dag kjøpte vi oss en sightseeing tur (hop om hopp off).

Etter ca. en time på bussen hoppet vi av og fant oss ett sted å spise, det ble pasta til lunsj i dag. Det var også inkludert sightseeing med båt i billetten vi hadde, så vi gikk ned til havna for å finne båten.

Turen startet kl. 15:00 og varte i 1 1/2 time, så vi fikk se mye av den vakre skjærgården rundt Helsinki. Det var ikke lenge til vi skulle reise videre så det var bare å komme seg til stasjonen og hente bagasjen. Toget hadde ikke kommet inn på sporet enda, det skulle gå fra spor 3. Etter en stund kom toget inn på stasjonen vi fant vogn 8 og der ble vi møtt av en stilig kar i lys grå uniform som viste oss inn, vi skulle ha lugar nr. 3. Tog D31 hadde avreise fra Helsinki kl. 17:52

Vi installerte oss på lugaren og etter en stund kom det en og hentet pass og billetter.

Passene fikk vi igjen sammen med emigrasjonspapirer som måtte fylles ut, billettene fikk vi ikke nå. Restaurantvogna ble besøkt, der tok vi en øl og spiste middag, små porsjoner men maten var god.

Passene ble kontrollert av finsk grensepoliti, den russiske grense ble passert kl. 22:07 Moskva tid som er en time frem i forhold til Helsingfors tid (+ 2 timer fra Oslo tid). På Vyborg kom det på en masse russiske grensepoliti og andre uniformskledde mennesker, det ble snakket russisk i gangen (vi forsto ingenting). Passene ble kontrollert og tatt med, når kommer de tilbake tro? Passene dukket opp etter hvert, emigrasjonspapirene var tatt ut og de andre papirene var stemplet, det var også visumet så nå kunne vi legge oss.